9 augusti 2014

Repris av fakta pga regnbågstema i världen.

Nyligen var det pride i Stockholm, och idag har det varit parad i Malmö, som en del av regnbågsfestivalen där. Så, varför inte ta tillfället i akt och repetera lite grundläggande fakta?

Hbtq är en förkortning. Bokstäverna är förkortningar för följande
Homosexuella
Bisexuella
Transpersoner
Queera

Homosexuella avser både kvinnor och män med denna sexuella läggning, vilket inte verkar vara så självklart för alla.

Om man tittar på de fyra bokstäverna ser man enkelt att bara två av dem definierar sexuell läggning. Med anledning av att bara två av bokstäverna i hbtq-begreppet rör sexuell läggning, är det alltså inte korrekt att se det som att hbtq rör sexuell läggning. Det är inte ok att använda hbtq som en synonym till homosexuell, inte heller som en synonym till homo- eller bisexuell.

Att definiera hbtq-frågor som att det rör "att alla ska få älska vem de vill" eller att det handlar om kärlek, förminskar också hbtq-begreppet till något där bara de grupper som representeras av de två första bokstäverna får plats.

Det finns alltså hbtq-personer som är heterosexuella, och hbtq-frågor som inte alls rör sexualitet.

Varför jag blir så övertydlig med detta? För att jag blir knäpp av att man inte kan hålla reda på att fyra bokstäver är fyra och inte bara en eller två. Knäpp av att det finns normer i hbtq-världen, och i synen på hbtq-människor, som styr vem som räknas och vems frågor som ses som viktiga att uppmärksamma.

Varför jag inte skriver nåt och försöker definiera transpersoner? För att det finns andra som gör det bättre, och för att det kanske är viktigt att de som är det själv får stå för definitionerna. Du kan läsa mer tex här fpes.se/transpersoner.

Lite om queera kan du läsa i denna texten från rfsl.

Förutom det är tipsen från inlägget jag skrev förra året fortfarande något jag vill tipsa om:
Lite fortbildningstips om bemötande, såhär i pridetider.

När denna bloggen var nästan helt ny skrev jag en text om hur de bilder av världen behandlare har med sig påverkar hur de tolkar det man försöker prata om. Kan ju tipsa om den med, när jag nu ändå håller på och tipsar.
När din bild av världen bestämmer vilken bild du gör av min värld.




Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarfältet är inte för debatt. Vill du debattera kan du tex ta upp ämnet i Psykbubblan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar