25 december 2014

[Julspecial] Jag vill ju förändra nåt. Det finns så mycket som är hemskt.

Jag har ett stort behov av att vara engagerad. Att bry mig om världen, att känna att jag gör något för att förändra. Hela denna bloggen är en del av det. Att försöka hitta en form som fungerade fast jag var mycket sjuk. Fast jag fick vänta tills jag hade tillgång till koncentrationsförmåga och ord med något som åtminstone var i närheten av regelbundenhet. För jag vet med bloggar. Hur det är. Hur man lite i taget kan bygga upp en läsarkrets, hur det tar tid innan det sprids. Speciellt om det är nåt med ett såpass smalt ämne som denna bloggen. Att skapa skandalrubriker, tillfällig uppmärksamhet, att få nåt att blossa upp. Det är en annan sak. Men det var inte det jag ville. Det har sin poäng, det med. Men jag vill inte prata ut i nån kvällstidning, jag vill inte vara ännu ett fall som träder fram och berättar min historia. Inte så. Det var inte det jag ville. Det var något annat. Något mer lågmält, även om min ton inte alltid är så lågmäld här. Men denna bloggen är nåt annat, än det där som blossar upp och sen försvinner bort. Hela tiden var tanken så. Att den skulle vara något annat. Något som kan vara en del av en långsammare men kanske stabilare förändring.

Jag visste inte hur bra jag skulle nå ut, om jag alls skulle nå någon. Och om jag skulle orka hålla bloggen vid liv. Det har gått bättre än jag trott, med båda. Och den har spelat stor roll i min rehabilitering. Med hjälp av den har jag kunnat träna min förmåga till teoretiserade resonemang, slipat på skärpan i argument, hittat tillbaka till en tro på att jag faktiskt är ganska bra på att tänka, åtminstone de stunder när min hjärna är pigg nog för det.

Handlar det då om kreativitet? Ja, kanske. Och nej, kanske inte. Jag vet inte. Jag tycker att vi ofta är så snäva i tolkningen av vad kreativitet är. Som att kreativitet är något som är reserverat för en liten grupp som har som jobb att syssla med något konstnärligt. Jag tror inte det behöver vara så stort, det kreativa. Det kan vara mycket mindre saker, som det där att vika stjärnor av papper. Och jag tror att det kan vara fler saker, andra än dem man först tänker på. Som att gå bortom det invanda och möta en patient på det sätt hen behöver, även om det inte är så man brukar göra inom vården för att nå någon. Jag tänker att det också är en form av kreativitet, att hitta de nya vägarna. Och att kreativitet är en kraft som är bra att ha nära till hands.

Och jag tänker att det lekande har en viktig funktion. Inte bara för barn, även om man kanske lätt glömmer bort vikten av lek senare, när man är vuxen. Kanske att det är lätt att tro att lek liksom bara är på låtsas. Jag tror att lek är något som bär på ett stort allvar, och är av största vikt. Och att man tänker fel när man tänker att lek är något barn behöver för att utvecklas, och sen sätter punkt där. Som om vuxna inte behöver utvecklas, inte skulle må bra av det lekfulla.

Kreativitet och lek kanske inte alltid behöver vara samma sak. Men ibland kan de gå hand i hand. Jag gillar när de gör det. Det är nog redan uppenbart, om du läst de andra inläggen i denna julspecial. Det finns något mycket livgivande där för mig, där kreativiteten och leken bor. Och eftersom jag i mycket långa perioder behövt jobba aktivt med att klara av att inte dö, så är det livgivande något av absolut största allvar för mig. Kanske att det är det för alla, men kanske att det blir mer uppenbart om man levt med döden lite för nära lite för länge.

Kombinationen av det där, av allvaret i kreativiteten och leken, och mitt behov av att vilja förändra nåt, eller iaf väcka nåns tankar, rucka på något, iaf lite, gör att jag gillar den hantverksaktivism som växt fram på senare år. Det är också något med att det är mjuka saker som väcker frågor, vill få upp ögonen, vill förändra något, som jag gillar. Ibland är världen så väldigt hård. Och kampen för att försöka göra något kan vara ännu hårdare. Jag kan längta så väldigt efter nåt mjukt. Så jag gillar det.

Och förutom de mjukisdjur jag skrev om i förra inlägget, ingick en annan del i mitt tänkta julprojekt. Lite i taget fick jag minska det, sånt som värk i fingrarna och att tiden inte räcker till allt gjorde att jag fick begränsa det mer än jag önskade. Men en sak blev det iaf. En kudde med ordet "julefrid" broderat i korsstygn. På en bänk. Mitt i en pågående jul.

Kanske att den inte förändrar nåt alls. Jag tror väl inte att den kommer göra det. Men det är nåt som händer där, tycker jag. Där, när det mjuka, lekfulla och kreativa möts, och när ett ord placeras i ett annat sammanhang än det brukar. Kanske väcker det i alla fall någon tanke. Nån fråga. Och kanske är det lekfulla det som kan ge allvaret en annan sorts konturer än det har på tv-nyheterna. Konturer som är svårare att avskärma sig från, eftersom de bärs av mjukhet.


Mer av kudden finns här.


*

Bonusmaterial: Hos fuldesign kan du hitta en hel del korsstygnsmönster som kan funka om du vill forma ett budskap i broderi. I kombination med några ord blir ju möjligheterna ännu fler, det finns massor med korsstygns-typsnitt att hitta på nätet, själv är jag lite svag för dem som finns hos runeberg.org. Är inte broderi din grej kan du helt enkelt bygga dem som pärlplatta istället, det går också bra.

Är varken broderi eller pärlplattor din grej, eller har du inget särskilt du vill säga, men ändå vill liksom.. göra nåt, fast du inte vet vad, så är dagens tips att kolla lite på dispatchwork.info som handlar om att man använt lego i offentliga miljöer, och byggt tex där det funnits hål eller trasiga väggar. Man har gjort världen lite helare. Åtminstone för en stund.

Vill du ha ännu mer inspiration kan jag rekommendera boken Gerillaslöjd som är det i särklass mest inspirerande jag läst på området. Och det må vara juldagen idag, men snabbare än man kan tro är vardagen tillbaka, och även om det kanske är trist, så har det sina fördelar. Som att bibliotek öppnar, och paket med böcker från bokhandlar delas ut igen.




(Bilden är lånad från maryscraftcellar.com)

Inläggen i denna julspecial är lite mer beroende av varandra än inläggen på denna bloggen brukar vara. De går att läsa var för sig, men läser du bara ett och tycker att det känns ryckt ur sitt sammanhang, är det helt enkelt för att det är det. Alla inlägg i serien hittar du här: ett-annat-perspektiv.blogspot.se/search/label/julspecial

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar